22 فوریه 2024- سازمان غذا و داروی ایالات متحده روز چهارشنبه هشدار داد که ساعت‌ها و حلقه‌های هوشمندی که ادعا می‌کنند سطح قند خون را برای اهداف پزشکی و بدون سوراخ کردن پوست اندازه‌گیری می‌کنند، می‌توانند خطرناک باشند و باید از آن‌ها اجتناب کرد.

این آژانس گفت که این احتیاط برای هر ساعت یا حلقه ای، صرف نظر از برندی که ادعا می کند سطح گلوکز خون را به روشی غیرتهاجمی اندازه گیری می کند، اعمال می شود. سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA)  اعلام کرده است که مجوز چنین دستگاهی را صادر نکرده است.

اخطار این آژانس در مورد برنامه‌های ساعت هوشمند مرتبط با حسگرها، مانند سیستم‌های پایش مداوم گلوکز که مستقیماً قند خون را اندازه‌گیری می‌کنند، اعمال نمی‌شود.

دکتر رابرت گابای، از انجمن دیابت آمریکا، گفت: استفاده از ساعت هوشمند تایید نشده و دستگاه های حلقه هوشمند می توانند منجر به اندازه گیری نادرست قند خون شوند که پیامدهای "بالقوه ویرانگری" را به همراه خواهند داشت. این می تواند باعث شود بیماران دوزهای اشتباهی از دارو را مصرف کنند که منجر به سطوح خطرناک قند خون و احتمالاً سردرگمی ذهنی، کما یا حتی مرگ شود.

دکتر دیوید کلونوف که ۲۵سال در مورد فناوری دیابت تحقیق کرده است، گفت: چندین شرکت روی دستگاه‌های غیرتهاجمی برای اندازه‌گیری قند خون کار می‌کنند، اما هیچ‌کدام محصولی دقیق و مطمئن برای دریافت تاییدیه FDA تولید نکرده‌اند.

دکتر کلونوف، از مرکز پزشکی Sutter Health Mills-Peninsula در سن ماتئو، کالیفرنیا، گفت: فناوری که به ساعت‌ها و حلقه‌های هوشمند امکان اندازه‌گیری معیارهایی مانند ضربان قلب و اکسیژن خون را می‌دهد، برای اندازه‌گیری قند خون به اندازه کافی دقیق نیست. تلاش‌ها برای اندازه‌گیری قند خون در مایعات بدن مانند اشک، عرق و بزاق نیز هم اکنون در دست تحقیق است و به مرحله ی تایید و عرضه نرسیده اند.

دکتر کلونوف گفت: "این چالش برانگیز است و من معتقدم در مقطعی حداقل یک دانشمند یا مهندس برای حل آن اقدام خواهد کرد."

در این میان، مصرف‌کنندگانی که می‌خواهند قند خون خود را به‌طور دقیق اندازه‌گیری کنند، می‌توانند یک دستگاه مانیتور قند خون تایید ‌شده توسط FDA را از داروخانه ها یا مراکز معتبر فروش وسایل پزشکی خریداری کنند.

او گفت: "این به ریسک مربوط می شود. اگر FDA آن را تایید کند، خطر بسیار کوچک است، اگر از محصولی استفاده می کنید که توسط FDA تایید نشده است، اغلب خطر آن بسیار زیاد است."

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-02-fda-smartwatches-blood-sugar-needles.html